• Hinta
    0 €
    1 €

Syyt XLMOTO-moottoripyöräkypärän visiirin hankkimiseen

Umpikypärä tarjoaa parhaan yleisen suojan päähän. Ilman visiiriä sen suuri optinen aukko vetää kuitenkin ilmaa kypärän sisälle, jolloin moottoripyöräkypärän aerodynamiikka tuhoutuu.

Moottoripyöräilykypärän visiirin tarpeellisuuteen on monia hyviä syitä, joita ovat muun muassa seuraavat:

Aerodynamiikka

Alhainen ilmanvastuskerroin on yksi tärkeimmistä kriteereistä moottoripyöräkypärän suunnittelijoille. Visiirillä on suuri merkitys siihen, miten kypärä liukuu ilmassa. Moottoripyöräkypärän aerodynamiikka on elintärkeää, sillä se auttaa pitämään kypärän vakaana vauhdissa ja vähentää kuljettajan väsymystä.

Melun vähentäminen

Kuulo vaurioituu jo todella lyhyessä ajassa, kun altistutaan kovalle melulle. Hyvin suunnitellut, tasaisesti istuvat kypärävisiirit vähentävät tuulen melua huomattavasti. Tämä auttaa ehkäisemään kuljettajan väsymystä ja häiriötekijöitä.

Suojaus iskuilta

Joskus moottoripyöräilijän kasvoihin osuu hyönteinen tai roskia moottoritiellä ajettaessa, jolloin kasvot ja silmät ovat vaarassa. Tästä syystä moottoripyöräkypärän visiirit on rakennettu kestämään iskuja.

Saasteiden torjunta

Kun teiden saastuminen lisääntyy, visiiri yhdistettynä hengityssuojaimeen tai leukasuojaan on ensimmäinen suoja saastumiselta.

Valmistus, pinnoitteet ja turvallisuusvalvonta

Nykyaikaiset kypärävisiirit näyttävät rakenteeltaan yksinkertaisilta, mutta niiden valmistus on monimutkaista. Pieniä polykarbonaattihelmiä kuumennetaan tarkasti sulamispisteeseen ja ruiskutetaan sitten muottiin valtavan paineen alaisena.

Eri prosesseilla saadaan aikaan erilaisia pinnoitteita, kuten iridium- ja fotokromaattisia pinnoitteita. Tämän jälkeen visiirit käyvät läpi jopa 50 laadunvalvontatestiä. EU:n markkinoille tarkoitetut kypärävisiirit testataan tiukasti, jotta ne täyttävät ECE:n turvallisuusstandardit.

Visiirityypit

Umpikypärän visiiri: Tämäntyyppinen kypärävisiiri kiinnitetään nastoilla tai saranallisilla kiinnikkeillä kummallekin puolelle. Niitä on saatavana useissa eri väreissä ja erilaisilla viimeistelyillä.

Avokypärän visiiri: Tämä visiirityyppi kiinnittyy samalla tavalla kuin kokokasvokypärävisiiri, mutta sen pituus voi vaihdella niin, että se peittää koko kasvot tai puolet kasvoista.

Aurinkovisiiri: Sävytetty sisäpuolinen puolikas visiiri, joka on mahdollista laskea tai nostaa auringon häikäisysuojaksi.

Pinlock-visiiri: Tämä ohut Perspex-sisävisiiri estää huurtumisen kiinnittymällä päävisiiriin, jolloin niiden väliin jää huurtumaton kerros.

Kuplavisiiri: Tämä retrotyylinen kuplan muotoinen visiiri oli erittäin suosittu 1970-luvulla.

Sähköinen visiiri: Sähköinen kypärävisiiri sopii äärimmäisiin lämpötiloihin. Siinä on visiirin ympärillä lämmitettävä elementti, joka kytketään moottoripyörän virtalähteeseen.

Iridiumvisiiri: Iridium on visiiriin levitettävä pinnoite, joka heijastaa ja suodattaa auringonvaloa.

Valokromaattinen visiiri: Valokromaattisen visiirin tai siirtymävisiirin pinnoite tummuu auringonvalon (ultraviolettivalon) vaikutuksesta.

Lue lisää