• Hinta
    0 €
    1 €

Hidasta ja pysäytä XLMOTO moottoripyörän jarrunesteiden avulla

Jarruneste on moottoripyörän jarrujärjestelmän elinehto. Neste on hygroskooppinen, mikä tarkoittaa, että se imee kosteutta ilmasta. Vaikka pitäisitkin jarrupiirisi hyvin tiiviinä, neste imee silti ajan myötä likaa ja kosteutta.

Jos jarrunesteen määrä laskee joko vuodon, haihtumisen tai kuluneiden tiivisteiden vuoksi, järjestelmään voi joutua ilmaa. Tämä toiminta voi johtaa seuraaviin seurauksiin:

  • Jarruvivun tai -polkimen tuntuma on pehmeä
  • Jarrutehon heikkeneminen
  • Jarrunesteen taso laskee alle "matalan" merkin
  • Jarruneste näyttää likaiselta tai läpinäkymättömältä

Sen lisäksi, että moottoripyörän jarruneste on hygroskooppista ja sillä on erittäin korkea kiehumispiste, se kestää hyvin puristusta. Kun vedät jarruvivusta, neste työntyy linjaa pitkin jarrusatulaan. Tässä vaiheessa mäntä ja jarrupala painuvat levyroottoria vasten. Tuloksena on kitka. Juuri tämä hidastaa levyn pyörimistä. Mikään näistä ei ole mahdollista ilman moottoripyörän jarrunesteen puristusvastusta. Sama menetelmä ja neste toimivat myös moottoripyörien hydraulisissa kytkinjärjestelmissä. Kaupallisessa käytössä on neljää eri jarrunestetyyppiä. Nämä ovat DOT3, DOT4, DOT5 ja DOT 5.1. DOT3- ja DOT4 ovat kuitenkin ainoita, joista moottoripyöräilijän tarvitsee huolehtia.

Jarrunesteen eri tyypit

DOT3 on polyglykolipohjainen neste. Sen kuivakiehumispiste (mitattuna uudella nesteellä) on tyypillisesti 201 °C ja märkäkiehumispiste (mitattuna jarrunesteellä, johon on imeytynyt tietty määrä kosteutta) 140 °C. Jarruneste on muotoiltu siten, että se aiheuttaa mahdollisimman vähän korroosiota jarrulaitteisiin, eikä se vaikuta synteettisiin tai luonnonkumitiivisteisiin. Tätä jarrunestettä käytetään tyypillisesti pienemmän kapasiteetin ja vintage-moottoripyörissä. DOT4-jarruneste on raskasta jarrunestettä. Se sopii paremmin raskaisiin, nopeisiin moottoripyöriin, kuten suuriin sport tourer-pyöriin, seikkailupyöriin, isokokoisiin cruisereihin ja urheilupyöriin. Tällä moottoripyörän jarrunesteellä on samat ominaisuudet kuin DOT3:lla tiivisteiden ja liittimien osalta. Se voi toimia korkeammissa lämpötiloissa glykolieetterin ja boraattiesterin yhdistelmän ansiosta. Sen kuivakiehumispiste on 230 °C ja märkäkiehumispiste 166 °C.

Milloin vaihtaa moottoripyörän jarruneste

Jos jarrujen teho heikkenee, tarkasta järjestelmä perusteellisesti. Täytä jarrusäiliö tai tyhjennä järjestelmä. Valmistajat suosittelevat moottoripyörän jarrunesteen vaihtamista kahden vuoden välein. Kaikki moottoripyörävalmistajat suosittelevat koneelleen sopivaa jarrunestettä (ja kytkinnestettä). Nämä tiedot löytyvät joko omistajan käsikirjasta tai jarrusäiliöön painettuna.

Lue lisää