• Hinta
    0 €
    1 €

Pidä vaihteet pyörimässä XLMOTO-vaihteistoöljyn avulla

Yksinkertaisesti sanottuna moottoripyörän vaihteistolla tarkoitetaan vaihdelaatikkoa. Valitse moottoripyörän vaihteistoöljyjen vaikuttavasta XLMOTO-valikoimasta ja pidä vaihteistosi hammaspyörät tyytyväisinä ja terveinä. Useimmissa katu- ja maastomoottoripyörissä käytetään perinteistä manuaalivaihteistoa/vaihteistoa, joka koostuu useista akselilla sijaitsevista hammasrattaista. Tavallisissa vaihdelaatikoissa on kaksi akselia, joita kutsutaan pää- ja kampi-akseliksi.

Kaksi akselia on sijoitettu samansuuntaisesti toistensa kanssa, ja kun kuljettaja siirtää vaihdevipua, vaihdehaarukat siirtävät hammasrattaita akselia pitkin, kunnes ne asettuvat valitun vaihteen kohdalle. Pääakseli, jota kutsutaan myös syöttöakseliksi, saa voimansa suoraan kampiakselilta. Tämä voima siirtyy vasta-akselille/lähtöakselille toisiinsa kytkettyjen hammaspyörien kautta, jotka pyörittävät etuhammaspyörää.

Useimmissa vaihteistoissa käytetään vakiovaihteistoa. Tämä rakenne tarkoittaa, että kaikki vaihteet pyörivät, ei vain valittu vaihde. Tästä syystä kuljettajan on kuljettava vaihteet peräkkäin, ja ne on yleensä järjestetty siten, että vaihteita on 1 alas ja 4 ylös (5-vaihteinen vaihteisto). Kun kaikki nuo tiiviisti pyörivät hammaspyörät ja valitsinhaarukat ovat tiiviisti pakattuina, onko ihme, että moottoripyörän vaihteistoöljyllä on niin kova työ? Vaihdelaatikon suljettu tila kuumenee, ja toisiinsa liittyvät hammaspyörät tarvitsevat jatkuvasti suojaavaa voiteluainetta. Kuten kaikki nopeasti liikkuvat metallikomponentit, nopeus tuottaa kitkaa ja lämpöä. Ilman laadukasta moottoripyörän vaihteistoöljyä vahinko olisi siis katastrofaalinen.

Erilaiset vaihteistoöljytyypit

Vaikka jotkin vaihteistoöljyt on suunniteltu erityisesti 2-tahtimoottoreita varten, useimmissa vaihteistoissa voidaan käyttää samaa vaihteistoöljyä 2- tai 4-tahtimoottoreista riippumatta. Suurin ero on kuitenkin käytettävässä kytkintyypissä. Märkäkytkin (kuten useimmissa moottoripyörissä) jakaa öljyn vaihteiston kanssa. Kuivakytkin (Ducatin ja Moto Guzzin suosima) ei tarvitse öljyä, ja se sijaitsee vaihteiston ulkopuolella.

Suurin ero moottoripyörän vaihteistoöljyyn on öljytyypissä. Useimmat valmistajat tarjoavat mineraaliöljyä, mutta saatavilla on myös puolisynteettistä vaihteistoöljyä. Jos olet epävarma siitä, mitä moottoripyörän vaihteistoöljyä tulisi käyttää, katso moottoripyörän omistajan ohjekirjaa.

Lue lisää