Olipa kyseessä ratapäivä, uuden pyörän kuljetus tai rikkoutuneen moottoripyörän nouto, XLMOTO:n lastausramppi tekee työstä helpompaa ja turvallisempaa.
Moottoripyörän lastausramppi on tikkaan tai lankun muotoinen osa, joka on valmistettu alumiinista tai teräksestä. Toinen pää koskettaa maata, ja toinen lepää ajoneuvon takaosaa vasten. Tämä muodostaa kaltevan rampin, jonka avulla voit työntää moottoripyörän pakettiautoon tai kuorma-auton lavalle. Lastausramppi on saatavilla myös kaksikiskoisena, jolloin se soveltuu sivuvaunujen, mönkijöiden tai nelipyörien lastaamiseen.
Moottoripyörän nostaminen pakettiautoon tai lavalle vaatii yleensä vähintään kaksi henkilöä. Lastausramppia käyttämällä tehtävä on turvallisempi ja sen voi suorittaa yksin.
Yksittäinen palkki on suosituin moottoripyörän lastausrampin tyyppi. Se on valmistettu joko alumiinista tai teräksestä ja voi olla tikasmainen tai kiinteäpohjainen. Tikasrampeissa on tiheään sijoitettuja tikasmaisia poikkipuita, jotka lisäävät pitoa pyörille ja estävät taaksepäin liukumisen. Poikkipuut myös vähentävät rampin painoa. Lisäksi tikasrampit ovat kevyitä kantaa ja helppoja säilyttää keskellä olevan saranan ansiosta.
Kiinteäpohjainen alumiiniramppi käyttää samaa taittuvaa rakennetta kuin tikasramppi. Siinä on tasainen pinta, joka helpottaa pyörän työntämistä ja sen kevyesti teksturoitu viimeistely minimoi liukumisen. Rampin tasainen alusta tarjoaa sujuvamman rullauspinnan.
Kuten kaikki XLMOTO:n lastausrampit, jatkettava ramppi on valmistettu alumiinista, jotta se pysyy kevyenä. Toisin kuin taittorampit, jatkettavissa versioissa on kaksi osaa, jotka liukuvat toistensa yli pidentäen rampin täyteen mittaansa.
Sivuvaunuille, mönkijöille ja ATV:lle kaksoisramppi on loistava valinta. Tässä lastausrampissa on kaksi rinnakkaista kiskoa, jotka kiinnittyvät toisiinsa poikkipalkkien avulla, mikä lisää myös vakautta. Nämä alumiiniset rampit taittuvat keskeltä, mikä helpottaa säilytystä. Voit käyttää kaksoiskiskoja myös erikseen yksittäisen moottoripyörän lastaamiseen.
Kun moottoripyörä on lastattu, seuraava vaihe on varmistaa, ettei se pääse liikkumaan. Lattiakiinnitteinen pyöränkiila mahdollistaa etupyörän asettamisen tukeen, jossa se pitää pyörän turvallisesti paikoillaan.
Sidontaliinat ovat erittäin kestävää polypropeenia ja usein niin vahvoja, että ne kestävät koko moottoripyörän painon. Kun kiinnität moottoripyöräsi etu- ja takaosasta sidontaliinoilla, se pysyy varmasti paikoillaan.
Nämä uskomattomat muoviosat eivät välttämättä tule ensimmäisenä mieleen moottoripyörän kuljetuksessa, mutta maastopyörille ne ovat välttämättömiä. Etuhaarukan laajan liikevaran vuoksi on helppo kiristää etujousitusta liikaa sidontaliinoja käytettäessä. Haarukan tukipala asettuu etupyörän yläpuolelle ja lokasuojan alle, estäen tiivisteiden vaurioitumisen ylikiristymisen seurauksena.
Jos autossasi, pakettiautossasi tai lava-autossasi on vetokoukku, olet todennäköisesti joskus törmännyt siihen jalallasi. XLMOTO kypärän muotoiset vetokoukkusuojat suojaavat vetokuulaa korroosiolta ja pitävät jalkasi turvassa.
Kun lastaat moottoripyörää pakettiautoon tai lava-autoon, XLMOTO lastausramppi mahdollistaa sen tekemisen yksin.